Analysis of Business Strategy and Operations of Petis Pasean Business from the Perspective of Islamic Business Ethics
DOI:
https://doi.org/10.61166/fadilah.v3i2.65Keywords:
Petis Pasean, business strategy, operational, local economy, Madura UMKM.Abstract
This study aims to analyze the business and operational strategies of the Pasean petis business as an effort to strengthen the local economy in Pasean District, Pamekasan Regency. Petis Pasean is a processed fish product typical of Madura that has great potential to be developed as a superior regional product. Through a descriptive qualitative approach, data was collected through interviews, observations, and documentation studies of business actors, especially the Bu Siti Fish Petis producer. The results of the analysis show that the current strategy is still traditional, with limitations in marketing, production management, and resource management. However, there is a great opportunity for development through product innovation, brand strengthening, and the use of digital media as a means of promotion. From an operational perspective, production efficiency and raw material quality are the keys to increasing competitiveness. In conclusion, strengthening business and operational strategies in an integrated manner has the potential to encourage the growth of the Pasean petis business and make a significant contribution to the local economy.
Downloads
References
Ahmad Syafiq. (2019). Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Konsumen dalam pandangan Islam. El-Faqih : Jurnal Pemikiran Dan Hukum Islam, 5(1), 96–113. https://doi.org/10.29062/faqih.v5i1.54
BADAN PUSAT STATISTIK KABUPATEN PAMEKASAN. (2025, April 8). https://pamekasankab.bps.go.id/id/pressrelease/2025/04/08/88/ekonomi-kabupaten-pamekasan-tahun-2024-tumbuh-positifsebesar-4-88-persen-.html
Faqih, A., Rohman, A., Telang, J. R., Kamal, K., Bangkalan, K., Timur, J., & Penulis, K. (2024). USAHA PRODUKSI PETIS IKAN TONGKOL DI PAMEKASAN DITINJAU PERSPEKTIF PRINSIP PRODUKSI SYARIAH. JMA), 2(6), 3031–5220. https://doi.org/10.62281
Kurnia Safitri, H., Irawan, B., Hadiwinata, K., Christiawan Firmansyah, R., Zul Chandyas, S., & Anggraheny Ikawanty, B. (2024). OPEN ACCESS Inovasi Teknologi Alat Pembuat Petis Ikan Otomatis Pada Desa Lebak Barat Pamekasan Madura. 9(3). https://doi.org/10.25047/j-dinamika.v9i3.5495
Mabbruroh, H., Syarif, M., Qomariyah, S., Salim, A., Tinggi, S., Ekonomi, I., & Bangsa, B. (2024). Membangun Resiliensi Dan Inovasi Produk Bagi Kelompok Home Industry Petis Ikan Tongkol Dalam Mempertahankan Usaha Di Era Gempuran Fast Food. …. BEP, 5(2). https://doi.org/10.21107/bep.v5i2.28759
Muhammad Hanif Amiruddin1. (2020). PENDEKATAN METODE SWOT DAN QSPM PADA STRATEGI PEMASARAN PRODUK PETIS UDANG. JUSTI (Jurnal Sistem Dan Teknik Industri).
Mutiara Manalu, Nazwa Alpuja Elsa, & Gymnasti Febriani. (2025). Etika Bisnis Islam. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 4(1), 01–10. https://doi.org/10.55606/jekombis.v4i1.4695
Nabila. (2024). ASPEK PEMASARAN PADA USAHA PETIS IKAN TONGKOL DI KECAMATAN SEPULU DALAM PERSPEKTIF SKB. JURNAL Ekonomi Syariah&Hukum Islam, 7 nomor 2.
Nasih, M., Susanto, O. M., Fanshury, A. R., & Hermawan, S. (n.d.). INFLUENCER DAN STRATEGI PENJUALAN: STUDI NETNOGRAFI PADA PENGGUNA JASA SELEBGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI.
Ridho, M. A. (n.d.). Seminar Nasional Optimalisasi Sumberdaya Lokal di Era Revolusi Industri 4.0.
Rohmah, W., Relanda Putra, T., Sri, E., & Ningsih, R. (n.d.). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR PENGHAMBAT PENERAPAN SERTIFIKAASI HALAL PETIS ROJORO (STUDI KASUS DI DESA KLAMPIS BARAT KECAMATAN KLAMPIS KABUPATEN BANGKALAN). https://doi.org/10.62668/jisef.v3i02.1278
Siti Khotijah. (2023). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Pada Kegiatan Usaha Kuliner UMKM Di Kota Sampang. Jurnal Ekonomi,Koperasi&Kewirausahaan, 14(Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Pada Kegiatan Usaha Kuliner UMKM Di Kota Sampang).
Syarifuddin Hidayat, A., & Siradj, M. (n.d.). SERTIFIKASI HALAL DAN SERTIFIKASI NON HALAL PADA PRODUK PANGAN INDUSTRI. http://telusur.metrotvnews.com/
Ulfah, M., & Dessi Mufti, dan. (2021). INOVASI KONSEP ZERO WASTE PADA KELOMPOK PENGOLAH IKAN DI KELURAHAN PASIA NAN TIGO KECAMATAN KOTO TANGAH KOTA PADANG. 5(2).
Yulinda Tristiana, & Ahmad Makhtum. (2024). Evaluasi Kepatuhan Pelaku Usaha Petis Ikan HSN terhadap Sistem Jaminan Produk Halal (SJPH) di Konang Galis Kabupaten Pamekasan. SANTRI : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 2(5), 135–147. https://doi.org/10.61132/santri.v2i5.932
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ghafiratun Ni’am El Maulidiyah, Abdur Rohman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.








