Application of AHP Method to Cosmetic Brand Selection with Halal Labeling, Packaging and Price Criteria

Authors

  • Putri Alfira Ardiansyah Program Studi Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Nurfiah Anwar Program Studi Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Muslihati Program Studi Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61166/fadilah.v3i1.63

Keywords:

Cosmetic Brand, AHP, Halal Labeling, Packaging, Price

Abstract

The trend and evolution of cosmetics among Indonesian women continues and never recedes from time to time, especially in the current era. With the many choices of cosmetic products, consumers often feel confused in determining which products to use. Consumers consider many things before buying something, such as price, halal labeling, packaging. This study aims to determine the application of the AHP method to the selection of cosmetic brands with the criteria of halal labeling, packaging, and price. By using the Quantitative method, data collection was carried out through an online Questionnaire (Google Form) which was distributed to all female students of UIN Alauddin Makassar with a sample of 100 respondents who met the research requirements. This study uses the AHP method and is tested or analyzed using Microsoft Excel. The results of the study show that Price is the most dominant factor influencing consumer decisions in choosing cosmetic brands, followed by Halal Labeling and Packaging. Based on the results of the study, manufacturers should pay more attention to the Price aspect to increase competitiveness in the market. Then halal labeling and packaging can be attempted to improve product quality so that it will strengthen consumer purchasing decisions in buying a product.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Prakoso, Negoro, & Persada. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Produk Kosmetik Wardah dengan Pendekatan SWOT-AHP (Analytic Hierarchy Process). Sains Dan Seni ITS, 6(1), 68–72.

Giska D. (2022). Implementasi Metode Fuzzy-Ahp Dalam Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Produk Facial Wash.

Waqiah, I. (2019). Analisis Pengaruh Merek Kosmetik terhadap Minat Beli Konsumen dengan Pengetahuan sebagai Variabel Moderasi di Kota Makassar (Studi pada Perguruan In Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Dahmiri, D., Hasbullah, H., & Sari, S. S. (2020). Pengaruh Lifestyle Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah Di Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 9(1), 15–22.

Fadli, D., Ibrahim, R., & Hatu, D. R. R. (2023). Gaya Hidup Mahasiswi Konsumtif Dalam Penggunaan Produk Kecantikan Pada Mahasiswi Universitas Negeri Gorontalo. SOSIOLOGI: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 41–49.

Rosutami, F., Nugroho, A., & Ulfa, N. S. (2022). Hubungan Intensitas Menonton Tayangan Review Produk Kecantikan di TikTok dan Intensitas Komunikasi Peer group dengan Perilaku Konsumtif Produk Kecantikan. Interaksi Online, 10(3), 184–195.

Erdalina, W. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Iklan Televisi terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Merek Citra Hand and Body Lotion di Pariaman. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian Dan Kajian Ilmiah, 12(9).

El-Farobie, F., Muharir, M., & Setiawan, B. (2021). Pengaruh Labelisasi Halal Produk Skincare Terhadap Keputusan Pembeli (Studi Kasus Di Klinik Elsha Kota Palembang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Syariah (JIMESHA), 1(2), 115–124.

Susanto, D., Fadhilah, M., & Udayana, I. B. N. (2021). Pengaruh Persepsi Keamanan, Kualitas Informasi Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Online (Study Kasus Pada Konsumen Shopee Di Yogyakarta). Jurnal Ilmu Manajemen, 18(2), 89–97.

Nur Ajny, A. (2020). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Lipstik Dengan Analytical Hierracy Process. Jurnal Riset Sistem Informasi Dan Teknologi Informasi (JURSISTEKNI), 2(3), 1–13.

Hayati, F., Ẓulvira, R., & Gistituati, N. (2021). Lembaga pendidikan: kebijakan dan pengambilan keputusan. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 100.

Rifa’i, A. (2019). Prosesn Pengambilan Keputusan. Research Gate, 1–12.

Nurdiyanto, H., & Meilia, H. (2016). SPK Penentuan Prioritas Pengembangan Industri Kecil Menggunakan metode Analitical Hierarchy Proces (AHP). Seminar Nasional Teknolog Informasi Dan Multimedia, 3.3, 37 42.

Aulia, M., & Aswad, M. (2022). Pengaruh Islamic Branding, Label BPOM Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Konsumen Milenial Pada Produk Kosmetik Di Kabupaten Nganjuk. Jurnal Cendekia Ilmiah, 1(4), 294 305.

Suryowati, B., & Nurhasanah. (2020). Label Halal, Kesadaran Halal, Religiusitas dan Minat Beli Produk Kosmetik Halal (Issue 1).

Septiyadi, A. L., & Dirgantara, I. M. B. (2021). Pengaruh Atribut Kemasan (Packaging) Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Kosmetik Emina. DIPONEGORO JOURNAL OF MANAGEMENT, 10(4), 1–14.

Al Azhari, & Hakim, L. (2021). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian. In Diserahkan Agust (Vol. 1, Issue 4).

Mulyani, S. R. (2021). Metodologi Penelitian. WIDINA BHAKTI PERSADA BANDUNG.

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Putri Alfira Ardiansyah, Nurfiah Anwar, & Muslihati. (2025). Application of AHP Method to Cosmetic Brand Selection with Halal Labeling, Packaging and Price Criteria. Al-Fadilah: Islamic Economics Journal, 3(1), 92–105. https://doi.org/10.61166/fadilah.v3i1.63